Přehled odpovědnosti a práv zaměstnanců

Pracovní úraz je nepříjemnou situací nejen pro zaměstnance, ale i pro zaměstnavatele. Otázky týkající se odpovědnosti za odškodnění v případě pracovního úrazu upravuje nejen zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ale také další právní předpisy. V tomto článku se zaměříme na to, kdy náklady hradí zaměstnavatel, kdy pojišťovna a jaké nároky má zaměstnanec, který pracovní úraz utrpěl.

Kdo je odpovědný za úhradu odškodnění?

Obecně platí, že zaměstnavatel má povinnost zajistit bezpečnost a ochranu zdraví při práci. V případě, že dojde k pracovnímu úrazu, je zaměstnavatel povinen objasnit příčiny a okolnosti, které předcházely vzniku úrazu, a to na základě výpovědi svědků, ale zejména přímo zaměstnance, pokud to jeho stav umožňuje. Následně je zaměstnavatel povinen úraz prostřednictvím záznamu o úrazu nahlásit oblastnímu inspektorátu práce a rovněž příslušné pojišťovně.

Zaměstnavatel je dle vyhlášky č. 125/1993 Sb. povinen mít sjednané zákonné pojištění odpovědnosti za škodu nebo nemajetkovou újmu při pracovním úrazu a nemoci z povolání. Takové pojištění pak pokrývá nároky zaměstnance na škody, které jim vznikly při plnění pracovních úkolů. Odškodnění, na které zaměstnancům vznikl nárok v důsledku pracovního úrazu, tak hradí pojišťovna. Pojišťovna však nehradí škodu, kterou se zaměstnavatel zavázal hradit nad rámec stanovený právními předpisy.

Pojišťovna může vůči zaměstnavateli uplatňovat právo na náhradu až do výše poskytnutého plnění, pokud:

  • způsobil-li zaměstnavatel nebo zaměstnanec zaměstnavatele škodu úmyslně, pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky;
  • došlo-li ze strany zaměstnavatele nebo jejího zaměstnance k zvláště závažnému porušení předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a pokud toto porušení bylo v příčinné souvislosti se vznikem škody;
  • došlo-li ke škodě v přímé souvislosti s výkonem činnosti provozované neoprávněně.

Role pojišťovny při pracovních úrazech

Zákonné pojištění se vztahuje na veškeré pracovní úrazy a nemoci z povolání, které zaměstnanec utrpí v pracovním poměru na základě pracovní smlouvy nebo na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr.

Postup vyřízení žádosti u pojišťovny:

  • zaměstnavatel nahlásí úraz příslušné pojišťovně prostřednictvím formuláře, ve které doloží informace a dokumenty ke škodě (záznam o úrazu);
  • pojišťovna na základě doložených dokumentů provede šetření a vyhodnotí nárok na odškodění v souladu s nařízením vlády č. 276/2015 Sb., které stanovuje systém bodového ohodnocení jednotlivých druhů zranění a zdravotních následků;
  • po schválení je odškodnění vyplaceno zaměstnanci.

Jaké nároky má zaměstnanec při pracovním úrazu?

Nároky spojené s pracovním úrazem vyplývají přímo ze zákoníku práce. Zaměstnanec může uplatňovat různé typy náhrad, které se liší podle druhu škody a dále i v různých časových obdobích:

  • bolestné
  • ušlý výdělek a případně také renta (náhrada ušlého výdělku po skončení pracovní neschopnosti);
  • náhrada za bolest a ztížení společenského uplatnění;
  • účelně vynaložené náklady spojené s léčením, například cestovné a náklady spojené s léčbou;
  • ztížení společenského uplatnění (trvalé následky);
  • věcná škoda.

Co dělat, pokud zaměstnavatel nebo pojišťovna odmítá platit?

Může se stát, že zaměstnavatele nenahlásí pracovní úraz zaměstnance pojišťovně ani dalším orgánům. V takovém případě se však dopouští přestupku podle zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce a může mu být uložena pokuta až ve výši 400.000,- Kč. Jak v takovém případě postupovat? Nejlepší cestou je obrátit se na inspektorát práce s podnětem prošetření vašeho zaměstnavatele.

Pokud pojišťovna odmítne poskytnout plnění, máte možnost požádat o přezkum jejího rozhodnutí. K tomuto účelu můžete podat písemnou žádost o přehodnocení, ve které uvedete všechny relevantní informace, včetně svých osobních údajů, identifikačních údajů zaměstnavatele, čísla pojistné události a nezapomeňte i na odůvodnění vašeho nesouhlasu s vydaným rozhodnutím.

Pro zvýšení šance na úspěšné přehodnocení doporučujeme přiložit veškerou dostupnou dokumentaci podporující váš nárok, například lékařské zprávy, pracovní smlouvu, výplatní pásky nebo jiné důkazy prokazující vznik a rozsah škody. Žádost poté stačí doručit příslušné pojišťovně, a to buď poštou, prostřednictvím datové schránky nebo osobně na klientském centru pojišťovny.

Kdy se obrátit na právníka nebo soud? V situaci, kdy jste neobdrželi odpovídající odškodnění za vzniklou újmu nebo vám bylo plnění zcela zamítnuto, je vhodné obrátit se na odborníka v oblasti práva, který provede detailní analýzu vašeho případu. Právník posoudí veškeré relevantní skutečnosti, právní aspekty a dostupné důkazy, na jejichž základě vyhodnotí vaše nároky a možnosti dalšího postupu.

Pokud se setkáte s neochotou zaměstnavatele či pojišťovny přistoupit na mimosoudní řešení, například nereagují na právní výzvy nebo odmítají jednat o spravedlivém vypořádání, je namístě zvážit soudní ochranu svých práv. V takovém případě lze prostřednictvím právního zástupce podat žalobu k příslušnému soudu, který věc projedná a rozhodne o oprávněnosti vašich nároků. Soudní řízení s sebou nese určité časové i finanční náklady, proto je vhodné konzultovat s právníkem pravděpodobnost úspěchu a potenciální rizika soudního sporu.

Nejčastější chyby zaměstnanců a jak se jim vyhnout

Abyste snížili riziko případných sporů týkajících se nároku na odškodnění vašeho pracovního úrazu, je důležité postupovat správně a dodržet všechny potřebné kroky. Zaměstnanci se však nejčastěji dopouštějí chyb, které pak komplikují uplatnění nároku  

  • Nepodání hlášení o úrazu včas či dokonce vůbec. Může však nastat i situace, kdy zaměstnanec sice pracovní úraz nahlásí, ale zaměstnavatel nedodrží zákonný postup a záznam o pracovním úraze neprovede nebo v něm uvede nepravdivé skutečnosti. Tomu je třeba se bránit (viz výše).
  • Chybějící důkazy o pracovním úrazu, například svědci, kolegové z práce. Je třeba neprodleně po úrazu oslovit kolegy a případně pořídit fotodokumentaci. Mějte na paměti, že časem lidé zapomínají na podstatné detaily pracovního úrazu, což je nežádoucí.
  • Nesprávná komunikace s pojišťovnou nebo zaměstnavatelem. V daném případě může být chybou svěření celého procesu odškodnění do rukou zaměstnavatele bez průběžného ověřování. Jako poškozený máte samozřejmě právo nahlížet do dokumentace k pracovnímu úrazu a mít k jejímu obsahu připomínky, případně žádat o její doplnění.

Pokud chcete úspěšně uplatnit nárok na odškodnění za pracovní úraz, je klíčové postupovat správně od samého počátku. Úraz musí být nahlášen včas a doložen svědeckými výpověďmi či jinými důkazy, které potvrdí jeho vznik a podstatné okolnosti. Zároveň je důležité uchovávat veškerou komunikaci se zaměstnavatelem, ideálně v elektronické podobě, aby bylo možné v případě potřeby doložit klíčové skutečnosti například u soudu. Důležité je rovněž ohodnocení všech aspektů zranění způsobeného v důsledku pracovního úrazu a jeho dopadů na další život poškozeného. Potřebné ohodnocení provádí soudní znalec.

Proces získání odškodnění je často složitý a vyžaduje znalost právních předpisů i postupů. Pokud si nejste jistí, jak správně postupovat, nebo chcete zjistit, na jakou výši odškodnění máte nárok, neváhejte se na nás obrátit. S vymáháním nároků z pracovní úrazů máme dlouhodobé zkušenosti a dosáhneme spravedlivého odškodnění také pro vás. Za tímto účelem zajistíme rovněž vypracování znaleckého posudku ze strany specializovaných znalců, kteří znají specifika pracovních úrazů, a kteří jsou schopni objektivně posoudit váš zdravotní stav.