Deset let naděje ukončila chyba v nemocnici - příběh rodičů malé Natálky

1. Kontext a výchozí stav
Manželé Novotní se téměř deset let neúspěšně snažili o dítě. Během tohoto náročného období podstupovali opakovaně léčbu neplodnosti včetně IVF a za léky a zákroky zaplatili ze svých prostředků téměř 1 000 000 Kč. Nakonec se jim podařilo počít své první společné dítě – dceru Natálku. Pro oba šlo o mimořádně silný životní okamžik, neboť pan Novotný se měl stát otcem poprvé v životě.
Těhotenství probíhalo naprosto bez komplikací a paní Novotná se cítila výborně. O to více šokující byla tragická událost, ke které došlo 16.2. 2019 v nemocnici.
Paní Novotná začala silně krvácet již doma, krvácela při převozu do nemocnice a také na příjmu. Přesto trvalo téměř 90 minut od příjezdu do nemocnice, než byl indikován císařský řez. Porodní asistentky její opakované upozornění na krvácení bagatelizovaly, tvrdily, že se nemohou dovolat lékaři, a stav dále neřešily. Lékaře klientka viděla poprvé až na operačním sále, kam musela i s kapačkou dojít sama bez jakékoliv pomoci personálu nemocnice, když už bylo již zřejmé, že stav miminka se zhoršuje. Teprve tehdy došlo k indikaci akutního císařského řezu – bohužel již příliš pozdě. Natálka se narodila bez známek života.
S ohledem na zvýšenou míru rizikovosti těhotenství – vyplývající z věku paní Novotné (v době porodu jí bylo 47 let) a faktu, že šlo o těhotenství dosažené metodou IVF – bylo dle názoru lékařů, kteří zpracovávali znalecký posudek nezbytné hodnotit jakékoli krvácení, byť slabé, se zvýšenou mírou pozornosti. Stav paní Novotné měl být nepochybně důvodem k okamžitému ultrazvukovému vyšetření, aby mohla být vyloučena závažnější příčina krvácení.
Ve zdravotnické dokumentaci přitom zcela chybí přesné údaje o množství krvácení, což jen potvrzuje, že situace byla personálem podceněna. Po provedení císařského řezu lékaři již jen konstatovali smrt malé Natálky.
Rodina byla zdrcena. Vedle ztráty vytouženého dítěte se museli vyrovnat i s naprostou absencí komunikace ze strany nemocnice, která neodpověděla na žádné otázky, neposkytla vysvětlení ani omluvu. Pro rodinu začalo období hlubokého smutku, otázek bez odpovědí a bezmoci.
2. Jak klienti zareagovali
Ztráta dítěte byla pro manžele natolik traumatizující, že téměř tři roky nebyli schopni o události vůbec mluvit. Až po této době našli v sobě sílu začít hledat pravdu a spravedlnost. Ačkoliv nemocnice jejich opakované dotazy a podezření bagatelizovala, rozhodli se obrátit na naši kancelář. Jejich rozhodnutí nebylo snadné – každý krok v řízení znamenal oživování bolestivých vzpomínek.
3. Postup naší kanceláře
Od počátku jsme k případu přistupovali s maximální citlivostí a respektem. Klientům jsme poskytli bezpečné a důvěrné prostředí, ve kterém mohli sdílet svou zkušenost a obavy beze strachu. Komunikaci jsme přizpůsobili jejich tempu a potřebám.
Zajistili jsme znalecký posudek, který potvrdil pochybení nemocnice. Po neúspěšném pokusu o mimosoudní dohodu – nemocnice jakoukoliv odpovědnost odmítla – jsme podali žalobu na náhradu nemajetkové újmy. Odškodnění požadujeme nejen pro rodiče, ale i pro sestry Natálky a její prarodiče, v celkové výši 4 425 394 Kč.
V průběhu řízení soud provedl rozsáhlé dokazování včetně výslechů a znaleckých posudků. Na žádost soudu byl vypracován i revizní znalecký posudek, který potvrdil závěry našeho znaleckého posouzení. Navzdory zjevnému pochybení ze strany nemocnice však nadále dochází k bagatelizaci případu, a to jak ve vyjádřeních nemocnice, tak v jejich procesní obraně.
Naše kancelář zároveň důsledně poukazuje na chaotické a nedostatečné vedení zdravotnické dokumentace, nepřítomnost lékaře a nevyslyšení opakovaných varovných příznaků a tedy celkové selhání nemocnice.
4. Výsledek (stav řízení a dopad pomoci)
Případ je stále v řízení, ale již nyní znamená zásadní posun – nejen právní, ale i osobní. Rodina ví, že jejich hlas je slyšet, že se někdo konečně zabývá tím, co se stalo. Revizní posudek potvrdil pochybení a řízení pokračuje směrem k rozhodnutí o výši odškodnění.
Bez právní pomoci by pravděpodobně zůstaly jejich otázky bez odpovědí a odpovědnost nemocnice by nebyla nikdy vyjasněna. Přestože žádné peníze nenahradí život jejich dcery, důstojné a spravedlivé odškodnění může pomoci alespoň částečně uzavřít bolestnou kapitolu jejich života.
5. Zpětná vazba klientů
„Oceňujeme ohleduplný a citlivý přístup kanceláře KLB Legal, pohotovou komunikaci a průběžné informování o každém kroku v řízení. S jejich pomocí jsme velmi spokojeni a kancelář můžeme jednoznačně doporučit."