Srážky mezi lyžaři nebo snowboardisty nejsou na sjezdovkách ničím výjimečným. Stačí chvilka nepozornosti, vysoká rychlost nebo neznalost pravidel (10 pravidel FIS pro chovaní na sjezdových tratích) a může dojít ke zranění nebo poškození výbavy. Mnoho lidí ale netuší, jak v takové situaci správně postupovat, co dělat na místě nehody, jaká mají práva a jak případně uplatnit nárok na odškodnění.
V tomto článku vám krok za krokem vysvětlíme, jak řešit nehodu na svahu, pokud nejste viníkem, jak se domoci náhrady škody, co dělat, když viník odmítá spolupráci nebo ujel, a také jaká máte práva při jednání s pojišťovnou.
Jak získat odškodnění po nehodě na svahu, pokud nejste viníkem?
Pokud nejste viníkem srážky a někdo jiný zavinil vaše zranění či poškození vybavení, máte právo žádat náhradu škody. V ideálním případě má viník sjednané pojištění odpovědnosti pro případ škody způsobené jiným osobám – to může být součástí cestovního pojištění nebo domácí pojistky.
Jaké náklady lze nárokovat v případě nehody?
U nehody na svahu můžete žádat o náhradu různých typů škod:
- Nemajetková újma – bolestné, psychická újma, ztížení společenského uplatnění,
- Léčebné výlohy – léky, rehabilitace, zdravotní pomůcky,
- Zničené nebo poškozené vybavení – lyže, hůlky, helma, oblečení,
- Ušlý zisk či příjem – pokud jste kvůli nehodě nemohli pracovat,
- Cestovní náklady, poplatky za ošetření v zahraničí apod.
Co dělat po nehodě na svahu, pokud nejste viníkem?
Bezprostředně po srážce je důležité zachovat klid a udělat několik zásadních kroků:
- Zabezpečte místo nehody, aby nedošlo k dalším zraněním – označte místo (např. zkřížením lyží), varujte okolí.
- Zavolejte horskou službu nebo zdravotnickou pomoc, pokud došlo ke zranění.
- Získejte osobní údaje druhého účastníka nehody – jméno, telefonní číslo, ideálně i údaje o jeho pojištění.
- Pořiďte si fotodokumentaci místa nehody, rozsahu zranění, poškozeného vybavení i celkového uspořádání svahu.
- Zapište si kontakty na svědky – jejich výpověď může být později užitečná.
- Sepište stručný popis nehody – nejlépe s podpisem obou stran, pokud to okolnosti umožní.
Jak identifikovat viníka nehody a proč je důležité mít policejní nebo záchranářský protokol?
Identifikace viníka je klíčová pro další uplatnění nároků. S tím může pomoci:
- záznam od horské služby nebo přivolané policie,
- výpovědi svědků, ideálně neutrálních (např. jiných lyžařů, instruktorů, zaměstnanců střediska),
- kamerové záznamy
- chování po nehodě – například přiznání viny nebo omluva může být relevantní.
V případě závažnější nehody (zranění, větší škoda) doporučujeme vždy trvat na sepsání protokolu horskou službou nebo zavolání policie (je-li dostupná).
Jak nahlásit nehodu pojišťovně viníka?
Pokud má viník nehody sjednané pojištění odpovědnosti, můžete kontaktovat jeho pojišťovnu. K tomu budete potřebovat:
- informace o nehodě (datum, místo, popis události),
- údaje o viníkovi a jeho pojištění,
- lékařské zprávy o zraněních,
- dokumentace škody (fotky, faktury za opravu vybavení, doklady o výdajích),
- svědecké výpovědi nebo protokol horské služby/policie.
Pokud viník odmítne poskytnout pojišťovací údaje, můžete se obrátit přímo na něj – ideálně doporučeným dopisem s výzvou k náhradě škody.
Co dělat, pokud viník nehody nemá pojištění nebo neposkytne údaje?
Pokud viník není pojištěn nebo odmítne spolupracovat, neztrácejte naději. Stále máte možnost domáhat se náhrady škody přímo po něm, a to buď v rámci trestního řízení nebo prostřednictvím civilního soudu. V takovém případě je ale třeba, abyste si opatřili co nejvíce důkazů, které potvrdí jeho vinu. Policii se totiž tyto nehody v důsledku důkazní nouze vyšetřovat nechce a horská služba či přivolaní zdravotníci samozřejmě se soustředí pouze na zdravotní stav poraněných a nikoli na zajištění důkazů. Proto lze jen doporučit, abyste se na sjezdovce zásadně nepohybovali sami. Pokud dojde ke srážce s jiným lyžařem, může vám váš blízký pomoci nejen s přivoláním horské služby, ale také se zajištěním důkazů. Svědky je přitom nezbytné zajistit ihned, neboť s odstupem času se tito svědci již nemusí přihlásit. Je přitom potřeba si zajistit alespoň kontaktní údaje, abyste je mohli případně oslovit i následně, pokud viník nehody přestane spolupracovat, respektive zavinění neuzná.
Tip: Pokud vy sami máte sjednané právní pojištění nebo úrazové pojištění, můžete využít i tyto produkty.
Co dělat, když viník nehody ujel?
Útěk z místa nehody je častý a velmi komplikovaný případ. Přesto se snažte získat:
- popis osoby, oblečení, vybavení, případně značku výstroje – pokud nemáte k dispozici záznamy z akční kamery, nezbývá než zapojit paměť. Pak lze viníka dohledat dle kamerových záznamů při nástupu na lanovku apod.,
- kontakty na svědky, kteří viníka viděli - svědky je přitom nezbytné zajistit ihned na místě nehody, neboť s odstupem času se tito svědci již nemusí přihlásit. Je přitom potřeba si zajistit alespoň kontaktní údaje, abyste je mohli případně oslovit i následně, pokud viník nehody přestane spolupracovat, respektive zavinění neuzná.,
- informaci od horské služby nebo střediska – záznamy z kamer, informace o permanentkách.
Jaká je lhůta pro uplatnění nároku na odškodnění?
Obecná promlčecí lhůta je 3 roky od události. V případě, že došlo ke zranění a je veden trestní třízení, může dojít k přerušení běhu promlčecí doby. Doporučuje se ale jednat co nejdříve – ideálně do několika týdnů.
Jak postupovat při sporu s pojišťovnou?
Pokud pojišťovna odmítne plnění nebo nabídne částku, která se vám zdá nízká:
- Vyžádejte si písemné odůvodnění jejich rozhodnutí.
- Obraťte se na kancelář ombudsmana České asociace pojišťoven.
- Oslovte právního poradce, který se specializuje na obdobné případy.
- Konečnou možností je soudní řízení, kde můžete nároky uplatnit s pomocí právníka.
Srážka na svahu nemusí být jen banální nepříjemnost – může jít o událost s vážnými zdravotními i právními důsledky. Pokud se vám něco takového stane, nepanikařte. Důležité je situaci řádně zdokumentovat, zajistit svědky a co nejdříve začít řešit náhradu škody.
Pokud si nejste jistí, jak postupovat, nebo potřebujete poradit s náhradou škody, obraťte se na naši kancelář. Rádi vám pomůžeme s vyhodnocením situace, komunikací s pojišťovnou i případným uplatněním nároku, včetně zajištění nezbytného znaleckého posudku. Vaše práva jsou pro nás na prvním místě.
Neváhejte nás kontaktovat – jsme tu pro vás.